Wednesday, August 5, 2009

::La Takhaf wa La Tahzan Innallaha maa'na::

salam...

i just read this article from the La Tahzan book from Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni...so here..nak kongsi sikit apa yg aku dapat..saje nk share sb tak rugi ap pun kan...here we go...tajuk die...

Yang Berlalu Biarkan Berlalu
Mengingati masa lalu dan mghadirkan kembali dlm kehidupan kita sekarang lalu bersedih di atas kedukaan di dalamnya adalah suatu tindakan yg bodoh dan gila. Bagi org yg berfikir peristiwa masa lalu akan dilipat dan tidak akan dilihat kembali. Dengan demikian tidak akn ada lg kesedihan dan kedukaan. Janganlah anda hidup di dlm mimpi2 buruk ms lalu atau di bwh byg2 kesedihan ms lalu. Angkatlah diri anda dr fantasi tersebut!!Apakah anda mengharapkan matahari kembali ke tempat asalnya?Bayi ke perut ibunya?Air mata ke kelopak mata? PAdahal semuanya akan mengalirkan kembali air mata anda?

Manusia sebenarnya tidak perlu melihat masa lalu dan memalingkan wajahnya ke belakang. Kerana angin akan terus berhembus ke depan, air akan mengalir ke depan, setiap kafilah akan berjalan ke depan. Oleh kerana itu, jgnlah menyalahi sunnah kehidupan.

::ni buku die..tp ad byk version..the best seller book in the world. this book teaches me how to manage the sadness. it is the best book to recover our heart..=)::

A part of the article yg mampu aku tulis..sbnrny pnjang lg..lps ak bc ni..ak sedar..mmg ni sunnah kehidupan..ad manusia yg diuji..diduga..tp semua kesedihan dan kesakitan tu tak guna kl diingat balik...biar je blalu..kpd makhluk yg membuatkan diri org lain merana...hari ini anda menang..anda berkuasa..tp kehidupan dunia ni sementara je...sekadar transit utk ke akhirat..di sana nnt kite sm2 lihat keadilan Yang Esa...di sana nnt tak guna kamu nk merayu meminta ampun..sekarang berbahagialah dgn hasil kekejaman anda...kami adik beradik redha...kerana kami tau..sume ni sementara saje bukan kekal....

Dan tak mungkin kasih syg yg hampir 21 tahun terikat akn hilang begitu saje berbanding kamu yg br kenal xsmpai 2 tahun.. kasih kami adik beradik dgn abah, compare dgn kamu...bagai langit dan bumi..jauh api dr panggang...(cet..tgk...power gk aku pnye BM..hehe).. dan skrg...berbahagialah kamu dgn hasil kekejamanmu itu...selagi hayat masih ada..selagi matahari stil menyinar...teruskan lakonan n drama kamu..sb kamu mmg janda yg kaya dgn air mata dan taktik drama yg bgus kesan drpd drama TV..


Dan utk pgetahuan kamu..kamu mmg tak layak.tak pernah layak dan tidak akn layak menduduki takhta "emak" di hati kami adik bradik..sampai ayam jantan bertelur pun kamu tidak akn layak....

hurmmm..terpanjang la pulak entry ni..apa2 pn mmg ni ak nk tulis...heheh..

p/s:: teramat la puas bleh tulis mcm ni..mcm mengasah otak wat krgn pn ada..hehe..tp ak xkesah..jnji ak puas hati and tak kacau org...

k..bye now...

sekian..

(",)


2 comments:

azuan said...

pernah tengok buku nie...
tapi kecik sikit dari gambar tu..
tak beli pun...hu3

m.a.s.t.u.r.a said...

@azuan::mmg la..die byk version..nt beli la ek..best..hehhe...