Thursday, May 13, 2010

::my first time--> Maahad Al-Abbasiah,Sungkai Perak::

salam..

pengalaman pertama saya.(",)..sebagai cikgu..[it was unofficially..not a practicum even posting yet..but itsjust a program conducted by Arabic Society of UPSI as i mentioned before - in the past entry -]..the place was at Maahad Al-Abbasiah,Sungkai Perak. about 45mins from UPSI..heading there by a coaster..OMG..sungguh panas..dan bila panas mula la diri ini wat hal..nak tdo..smpai kt sekolah tu..mata cikgu ni haa...berpisat2..tahan ngantuk..

first time..masuk bilik guru sebagai cikgu..[ye..ye..students lagi..tp as a student teacher..not only as a student like before..=)]..bilik guru die bese2 je..[cet..ad bau2 kerek n angkuh di sini..tk bek mastura..xbek..hehe]..

dipendekkan ceritera..maka keesokannya bermula la tugas saya..eh bukan..mlm tu..[kelas prep a.k.a tuisyen for some students..]..

"Assalamualaikum..nama saya Mastura Bt Haji Ariffin..dari Kelantan..you all boleh pgil saya..."..[masa tu berkira2..cikgu,teacher atau kakak..].."you all boleh pgil saya Kak Mas.."..[erk..kak MAS..hehe..=)]..."saya ambil kursus pendidikan sains, major Biologi..saya sem 6.."..[xtau perlu ckp tak sem bape..hentam je..haha]

malam tu cntrol kelas bsama Iena..esoknya masuk form 3..form 5..di kelas form 5..kitorg bhgikan grup..so,setiap sorg handle about 7 t0 8 students..and..my group..

me::awak dh belajar sains smpai mana?

ss::smpai hbis..dh hbs sume..

me::[dlm hati::hah??xsmp setengah tahun ckgu korg dh ajar sume..apakah??]..err..iye?kamu faham semua yg kmu blaja..

ss::tak..tak sgt..

me::[dlm hati:: aku dh agak..haisshh..sape ckgu dorg ni..huh]..urm..xpe..ok..yg mane?btau akak..kite stdy sama2 ye...

ss::bla..bla..bla...

me::kamu stdy cmne?kamu wat mind map tak?

ss::tak..bc jek..

me::[dlm hati::stdy apa tuh bc je..bdk2 ni..nk kene mkn ngn aku ni]..hurm..ok..xpe..arini akak nk kamu wat mind map..stdy gune mind map ni...graphic map pn....bla...bla...

natijahnya::alhamdulillah..dorg boleh wat...syukur!![tk sia2 aku suruh..=)]

ok..tu form 5..ni kesah form 4..kelas maths..mlm tu hndle dgn Fadh.tp ak yg ajar kt depan..

me::ok..kuarkan kertas..tutup text book..kite try wat sm2 latihan kuadratik ni..[smbil tulis soklan kt whiteboard]

ss::ok..

me::dah??[after 3mins..]

ss::tak..blom..tak reti..tak paham..

me::[dlm hati::sbr mastura..anak org semua ni..hehe..]..ok..apa yg kamu tk faham..soalan ni die nak..bla..bla..bla..paham tak?

ss::ooo..paham..

boy 1::akak...xphm..apa die nak..cmne?

me::mcm ni la..kamu ni..yang ni.....cmni....bla..bla..kira skrg..tgk betul2..[kepala dh nk stat berasap..hehe]

ye...itu form 4..yg kdg2 sgt pening..tp xpe..they gave me a nice nice experience..thanks you all..akak suka ajar korg..korg pndai sbrnnye..tp kene rajin..kene usaha lebih..=)

and here..some pics utk diabadikan d blog ini..=)


::first time melepak di kantin guru..excited...haha::

::sebelum balik UPSI..perasaan ms tu..tk sbr2..sb nk balik g dating..haishh..cikgu!!hehe::

::cikgu mastura..(",)::

::dlm dorm..meriah..(",)::

::before balik::

::thanks to all for the nice great experience::

ckup smpai di sini..bye2..

p/s::sy dh mula syg profesion sy sbg guru..xsbr tgu next yr..=)

#mastura#

No comments: