Saturday, February 19, 2011

::Mengajar dan Mendidik::

salam..

CIKGU kerja die mengaja.sume org tau.tp org lupa..CIKGU jgk tgjawab die mendidik..dah hampir 2minggu aku bgelar CIKGU PRAKTIKAL..dlm masa 2minggu ni jgk la ada byk perkara baru aku belajar..belajar terima kekurangan orang..belajar terima teguran walaupun kasar..belajar terima segala2 dari pihak pengurusan dan kawan2 seangkatan..

nak cerita pasal kes disiplin...

mengikut PK KO,katanya kes disiplin kurang d SM3KB Bestari Perdana ni.tp berdasarkan pemerhatian aku,the phenomenon is just same as other ordinary daily school.nothing special about the students..i said.why??

one day,aku dpt relief kelas yg teramat byk..tp my prinsip for this whole 14 weeks is..pihak pengurusan,do what u want to.I accept it.but,sometimes as a normal person, I have my swinging mood too..

nak dijadikan citer,aku masuk lewat kelas 3G aritu..ok,G is for Gigabyte.dlm masa lebih kurang 20mins,zalita..PK Ko sekolah tu dtg cr aku kt stuff room..

"awak cikgu Mastura ye??ni waktu awak kan kt kelas 3G??"

"eh,dah waktu saya..sorry,I tk perasan.sy g skrg..ni kelas relief saya..byk sgt relief sy arini,so confused..lgpun sy tgh bz setel kan hal mc sy sb abg sy meninggal smlm.."

"hurm..saya nk btau ni..ad bdk kelas awak bgauh.bawak die jumpa saya skrg" [kerek sgt cara die btau..huh]

"ok.."

mcm tu la lebih kurang ialog aku gn si zalita.tp kan..mcm siot je..dh la bg kls relief overdose.then nk kerek2 lak dgn aku.huh..sabor je la.....

biarlah die.betul aku ckp kan..dlm seminggu,mst ad 3,4 kes disiplin..itu yg dikatanya kurang....nak cover la tu..nk ckp pihak pgurusan cemerlang..haha..[aku yg dh start muak dgn pgurusan skolah ini..ada yg ok..ada yg tak...ye,itu lumrah manusia]

moral value dr peristiwa di atas adlh,sejak itu aku tak lg melengahkan masuk kelas wlpn relief dan ketika itu hakikatnye keje utama aku iaitu LP sdg menunggu.aku tau,tgjawab aku skrg MENDIDIK budak2 ni...anak2 ni...bkn setakat mengajar..tp mendidik..

cemerlang akademik tp tidak diiringi cemerlang sahsiah adalah suatu kegagalan bagi aku..ya Allah,pinjamkan aku kekuatan dari sisiMu untuk mendidik anak2 ini....sesungguhnya mereka ini tgjawab aku..amin...

#mastura#


No comments: